Panosta verkkokauppaasi, ja lisää myyntiä

Verkkokauppa

Verkkokauppaa tarvitsevat niin kampaajat, valmentajat, hierojat kuin erilaisia tuotteita ja elintarvikkeita myyvät kaupatkin. Verkkokaupassa voi varata palveluajan ja maksaa sen saman tien, tai ostaa esimerkiksi kampaamon myymiä hiustenhoito- ja muotoilutuotteita. Verkkokauppaan kannattaa panostaa, sillä sen avulla yritys voi palvella ympäri Suomea – tai ympäri maailmaa – asuvia asiakkaita. Hyvin suunniteltu, helppokäyttöinen ja Googlesta helposti löytyvä verkkokauppa lisää myyntiä merkittävästi. Jos oma aika ei riitä verkkokaupan kehittämiseen ja ylläpitoon, voi sen ulkoistaa. Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ammattilaiset tietävät, mistä löytyy Suomen paras konesaliyritys ja miten verkkokauppa löytyy Internetin syövereistä. Ammattimainen sisällöntuottaja laatii houkuttelevat tuotekuvaukset ja päivittää blogia, Facebookia ja muuta sosiaalista mediaa inspiroivilla teksteillä. Ammattilaiset laativat parhaat kampanjat esimerkiksi joulumyyntiä varten, ja näin yrittäjällä ja muilla yrityksen työntekijöillä jää aikaa varsinaisen liiketoiminnan pyörittämiseen – kuten esimerkiksi hiusten leikkaamiseen ja muotoiluun.

Verkkokaupan on mainostettava itseään

Hakukoneoptimointi, selkeys ja helppokäyttöisyys sekä mobiiliystävällisyys ovat hyvän verkkokaupan peruspilarit. Lisäksi kannattaa tarjota useita maksuvaihtoehtoja. Alle on listattu muutama kikka verkkokaupan markkinointiin. Verkkokauppa ei löydä asiakkaita, ellei se mainosta ja markkinoi itseään. Verkkokaupan markkinointi tähtää kolmeen asiaan – potentiaalisten asiakkaiden houkuttelemiseen, satunnaisten vierailijoiden ostopäätöksen synnyttämiseen ja vanhojen asiakkaiden säilyttämiseen. 

Sosiaalinen media auttaa löytämään uusia asiakkaita 

Verkkokaupan on oltava läsnä siellä, missä asiakkaatkin. Näin ollen verkkokaupan kannattaa perustaa tili myös Facebookiin ja Instagramiin, ja jakaa sielläkin tietoa saatavilla olevista tuotteista ja palveluista sekä ajankohtaisista kampanjoista. Myös sosiaalisessa mediassa tehtävä markkinointi vaatii oman strategian – ja budjetin. Affiliatemarkkinoinnista kannattaa ottaa kaikki irti. Suositut bloggaajat saattavat pyytää pari tonnia blogipostauksesta, missä se testaavat yrityksen tuotteita tai palveluita, mutta postauksen avulla saatetaan tavoittaa runsaslukuinen määrä uusia asiakkaita. 

Älä spämmää, vaan lähetä mielenkiintoisia sähköpostimainoksia

Verkkokaupan kannattaa hankkia mahdollisimman paljon uutiskirjeen tilaajia, tarjoamalla esimerkiksi ilmaisia postikuluja uutiskirjeen tilaamista vastaan. Uutiskirjeet ovat hyvä tapa ylläpitää asiakassuhdetta ja saada asiakas tilaamaan jotain uudestaan. Mitä kiinnostavampaa yrityksen lähettämä sähköpostimarkkinointi on, sen parempi! Jos yrityksellä on asiakkaan suostumus sähköpostimarkkinointiin ja evästeiden käyttöön, voi sähköpostitse muistuttaa edellisellä kerralla ostoskoriin jääneistä tuotteista – tai näyttää niitä Facebookissa. Sähköpostitse voi myös pyytää tuote- tai palveluarvosteluja, mitkä voi julkaista verkkokaupan tuotesivulla. Aidot arvostelut – myös negatiiviset – lisäävät tuotteen kiinnostavuutta ja myyntiä. Kommentteja ja arvosteluja voi pyytää myös rohkaisemalla asiakkaita jakamaan kuvia ja verkkokaupan #hashtageja sosiaalisessa mediassa. Jos asiakkaat eivät syty ajatukselle, voi heitä palkita arvosteluista ja julkaistuista kuvista esimerkiksi alennuskoodeilla. 

Lisämyynti on yllättävän tehokasta

Paperiveneet

Verkkokaupan kannattaa esitellä asiakkaalle ostoskoriin jo valittujen tuotteiden kaltaisia tuotteita, tai niihin liittyviä lisävarusteita tai varaosia. Kannattaa antaa alennusta tai ilmaiset postikulut, jos asiakas ostaa tietyllä summalla tuotteita. Lisäksi on hyvä muistuttaa aiemmin tarkastelluista tuotteista vielä ennen maksutapahtumaa. Kaikki tietävät ”asiakkaat, jotka ostivat saman tuotteen, ostivat myös…” -tekstin – kätevä ja tehokas tapa tehdä lisämyyntiä! Lisämyyntiä kannattaa harjoittaa tahdikkaasti myös silloin, kun asiakas ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. 

Kilpaileminen on hauskaa 

Kilpaileminen on hauskaa, siksi verkkokaupan kannattaa järjestää kilpailuja, joista saa mukavia palkintoja. Kyse voi olla arvonnasta, minkä pääpalkintona on jokin ajankohtainen tuote, tai vaikkapa valokuvakilpailusta. Se, kenen ottama tuotevalokuva äänestetään parhaimmaksi, voittaa satasen – tai jotain vastaavaa. Kilpailusta kannattaa tiedottaa sosiaalisessa mediassa, jotta osallistuja tulisi mahdollisimman monta.

Aloita kampanjat ajoissa 

Esimerkiksi joulukampanja kannattaa aloittaa ajoissa. Joulumyynti alkaa nykyään Black Fridaystä, joten markkinointistrategiaa pitää alkaa hioa jo syyskuussa. Joulu on monen verkkokaupan parasta myyntiaikaa, joten sisältöön (kuviin, videoihin, teksteihin, uutiskirjeisiin ja somepostauksiin) kannattaa panostaa. 

Verkkokauppa voidaan pukea jouluasuun, mikä saa asiakkaat joulutuulelle. Joulutunnelmaa luodaan grafiikoilla ja sisällöllä. Kannattaa myös luoda oma tuotekategoria joulutuotteille – ehkäpä täydennettynä alakategorioilla, kuten ”naisten joululahjat” ja ”isovanhempien joululahjat”. Joulukalenteri on hyvä idea, tarkoittipa se sitten päivittäin vaihtuvaa tarjousta tai vaikkapa jouluaiheista kuvaa. 

Lahjakortti tarkoittaa kahta asiakasta 

Lahjakortteja voi tulostaa vielä 5 minuuttia ennen pukin tuloa. Lahjakortin osto pelastaa mattimyöhäisen tai henkilön, joka ei keksi muuta annettavaa. Lahjakortti tarkoittaa yrittäjälle kahta asiakasta: lahjakortin ostajaa ja saajaa, joka usein ylittää lahjakortin saldon ostoksillaan.