Miksi kannattaa käyttää ekologisia pakkausmateriaaleja?

Metsassa

Ekologisia pakkausmateriaaleja ovat kaikki pakkaukset, mitkä voi kierrättää. Ekologisen pakkauksen voi kierrättää joko sellaisenaan, jolloin se käytetään uudelleen jossain toisessa yhteydessä, tai sitten viemällä sen hyötyjätepisteeseen. Lasi ja metalli ovat hyvin ekologisia materiaaleja, sillä niitä voi kierrättää lähes loputtomasti. Muovia voi kierrättää 5–10 kertaa, joten muovipussi on yllättävän ekologinen valinta (jos se lajitellaan ja kierrätetään oikein).

Miksi kannattaa käyttää ekologisia pakkausmateriaaleja?

Verkkokauppa tai kivijalkamyymälä saa helposti paremman maineen, kun se alkaa käyttää ekologisia pakkausmateriaaleja. Kuluttajat ovat tänä päivänä hyvin ympäristötietoisia, ja osaavat vaatia ekologisempia ratkaisuja.
Kyse ei ole kuitenkaan vain kuluttajien miellyttämisestä. Ympäristön suojelu ja ilmastonmuutoksen torjunta on meidän jokaisen vastuulla. Jos pakkausten valmistaminen aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä tai jos pakkausta ei voida kierrättää, ei yritys kannata tarpeeksi hyvin ympäristövastuutaan.

Maailmanlaajuiset pakkausmarkkinat ovat noin 850 miljardia dollaria, joista paperi- ja kartonkipakkausten osuus on 36 prosenttia. Muovin osuus on 34 prosenttia. Väestönkasvu vain lisää pakkausmateriaalien kysyntää. Jotta emme joutuisi pulaan pakkausmateriaaliemme kanssa, kannattaa vaatia kierrätettäviä ja kierrätettyjä pakkausmateriaaleja. Kartonki on ekologinen vaihtoehto, sillä Euroopassa kartongin kierrätysaste on yli 80 prosenttia. Muovin kierrätys on vielä alkutekijöissään – pakkausmuoveista vain noin 40 % kierrätetään.

Mitkä pakkausmateriaalit ovat ekologisia?

Biohajoava muovipussi ei ole kovin ekologinen. Se maatuu hitaasti, sitä ei oikein voida kierrättää muovinkierrätyksessä ja sen valmistaminen aiheuttaa paljon päästöjä. Sen sijaan biopohjaisista raaka-aineista (esimerkiksi mäntyöljystä tai sokeriruo’osta) valmistettua muovia voidaan kierrättää.

Muovi on ongelmallinen vasta, kun sitä joutuu luontoon. Yrityksen kannattaa ohjeistaa asiakkaitaan laittamaan muovit ensisijaisesti muovinkeräykseen ja toissijaisesti sekajätteeseen, jolloin se päätyy energiantuotantoon. Näin muovi ei päädy meriin, järviin ja metsiin.

PVC:tä (03) ei voida kierrättää, joten sitä kannattaa välttää. Myös mustat muovit ovat hankalia, koska lajittelulaitoksien koneet eivät tunnista mustaa väriä, vaan siirtävät mustat muovipakkaukset automaattisesti energian tuotantoon. Myös hybridipakkaukset ovat hankalia. Muun muassa lenkkimakkarapaketissa on yhdeksää erilaista muovia, joten se pitää ainakin vielä tällä hetkellä laittaa sekajätteeseen.

Ikävä kyllä pakkauksen kierrätettävyys ei takaa sen ympäristöystävällisyyttä. Jos pakkaukset viedään autolla hyötyjätepisteeseen, syntyy päästöjä. Pitää ottaa huomioon myös valmistusprosessissa syntyneet päästöt. Vaikka paperipussi vaikuttaa ekologiselta, on muovipussi (varsinkin kierrätysmuovista tehty) silti ekologisempi valinta. Pakkaukseton tuote voi vaikuttaa ekologiselta, mutta pakkauksen puuttuminen altistaa tuotteen hajoamiselle, ja elintarvikkeen nopeammalle pilaantumiselle. On hyvä muistaa, että suurimmat päästöt eivät yleensä synny pakkauksista tai kuljettamisesta, vaan alkutuotannosta. Roskiin mennyt uusi tuote on kaikista epäekologisin!

Suosi kierrätettäviä pakkausmateriaaleja

Yrityksen kannattaa suosia kierrätettäviä pakkausmateriaaleja, esimerkiksi sanomalehtiä, kierrätyspaperista valmistettua uusiopaperia ja vanhoja pahvilaatikoita. Lisäksi on olemassa uudelleenkäytettäviä kestopakkauksia. Asiakas voi palauttaa kokoon taitellun kestopakkauksen esimerkiksi lähimpään postilaatikkoon, jolloin se voidaan käyttää uudelleen ja uudelleen. Asiakas saattaa saada palkinnoksi alennuskupongin. Esimerkiksi Finlayson käyttää jo kestopakkauksia.

Muita tapoja vähentää verkkokaupan hiilijalanjälkeä

Verkkokauppa voi vähentää hiilijalanjälkeään myös muilla tavoilla kuin suosimalla ekologisia pakkauksia ja pakkausmateriaaleja. Kaikista näistä muutoksista kannattaa kertoa kuluttajille, sillä ympäristöystävälliset valinnat vetoavat asiakkaisiin!

Älypuhelin

Kaikki käyttöohjeet kannattaa laittaa nettiin, sillä näin vähennetään paperin kulutusta. Harva lukee käyttöohjeita, saati säästää ne. Jos käyttöohjeille tulee käyttöä, niiden etsiminen tuskastuttaa. Netistä ohjeet löytyvät hetkessä, ja luonto kiittää.

Verkkokaupan kannattaa myös tarjota mahdollisuus myymälä- tai varastonoudoille. Kummaltakin osapuolelta säästyy vaivaa ja rahaa, jos tuotteet voi myös palauttaa myymälään tai varastoon. Jos myymälä sattuu matkan varrelle, on parempi poiketa siellä, kuin ajattaa posteljoonia.

Verkkokaupan kannattaa välttää osatoimituksia. Kaikki tuotteet kannattaa toimittaa kerralla, ja asiakkaalle on hyvä tarjota varaosia tai esimerkiksi paristoja jo ennen ostoskorin lunastamista. Mitä enemmän tavaraa samassa kuljetuksessa on, sen parempi. Logistiikan tehostaminen säästää sekä luontoa että rahaa. Ikean pahvisista kuormalavoista kannattaa ottaa mallia! Verkkokauppa voi myös maksaa kompensaatiomaksuja kuljetuksistaan.

Jos fyysisiä tuotteita myyvän verkkokaupan liikevaihto on yli miljoona euroa, kuulunee se Suomen jätelakiin perustuvan tuottajavastuun piiriin. Näin verkkokaupalla on velvollisuus kierrättää ainakin osa tuotteiden pakkausmateriaaleista, ja lisäksi sillä saattaa olla elektroniikan kierrätykseen liittyviä velvollisuuksia tai muita tuotteisiin liittyviä erityisvastuita.