Markkinointi vinkit

Älä reagoi näin blogikirjoituksiin yrityksestäsi

Tänään on mm. Twitterissä ja alan mediassa levinnyt tieto rikosilmoituksella uhkaavasta sähköpostista, jonka lakiasiaintoimisto on lähettänyt lukuisille suosituille bloggaajille, jotka ovat arvostelleet Suomen Parhaat Verkkosivut -kilpailua. Kilpailusta on kirjoitettu mm. Vierityspalkissa ja Mediablogissa. Näin toimimalla kilpailun takana olevat yritys onkin saanut runsaasti näkyvyyttä, mutta ei välttämättä kovin positiivista.

Kaiken kaikkiaan kyseessä on jälleen yksi varoittava esimerkki siitä, miten blogeissa ja muualla sosiaalisessa mediassa ei tule reagoida kriittisiin kommentteihin yritystäsi kohtaan. Bloggaajien uhkailu rikosilmoituksella ei todellakaan ole se oikea tapa reagoida. sillä tavalla yritys saa aikaan vain runsaasti lisää vahinkoa itselleen.

Sosiaalisessa mediassa yritysten täytyy oppia, ettei keskustelua – negatiivissävyistäkään – voi estää tai kieltää.  Sen sijaan yrityksen edustajan kannattaa osallistua keskusteluun avoimesti omalla nimellään ja tuoda omat näkemyksensä esiin “rauhanomaisesti” – tällä tavoin reagoimalla on mahdollista luoda yritykselle positiivista huomiota ja korjata mahdolliset väärinkäsitykset saman tien.

Google-tietoa nettisivujen ylläpitäjille YouTubessa

Google

Ylläpidätkö yrityksesi verkkosivustoa ja haluaisit varmistua siitä, että sivustosi löytyy Googlesta mahdollisimman hyvin? Googlella on erinomainen YouTube-kanava nimeltä Google Webmaster Central, jossa Googlen puhemies Matt Cutts vastaa nettisivujen ylläpitäjien kysymyksiin erilaisista verkkosivujen rakentamiseen, ylläpitoon ja hakukonenäkyvyyyteen liittyvistä asioista, kuten

  • miten eri maihin suunnatut erikieliset sivustot kannattaa  rakentaa
  • pitäisikö tai kannattaako sivuston verkko-osoitteeseen (domain) sisällyttää avainsanoja
  • hakukoneoptimoinnin harhaluulot

Matt käy videoilla asioita läpi yleisimpiä verkkosivujen Google-näkyvyyteen liittyviä kysymyksiä varsin selkeästi ja ymmärrettävästi sekä käytännönläheisin esimerkein. Suosittelen kuuntelemaan ensin, mitä hakukoneyritys Googlen oma mies sanoo asioista!

Tässä näytteenä viimeisin video, jolla Matt käsittelee sivuston siirtämistä domain-osoitteesta toiseen.

InMap – LinkedIn-verkostosi visuaalisesti

Sosiaalisen median palvelu LinkedIn on julkaissut uuden työkalun nimeltä InMaps, jonka avulla voi rakentaa visuaalisen näkymän omasta LinkedIn-verkostostaan. Napsauta tästä nähdäksesi minun LinkedIn-verkostoni InMap-palvelun esittämänä. Alla sama myös kuvana.

En ole aivan varma, miten tätä voisi hyödyntää markkinoinnissa, mutta onhan se nätti, vai mitä?

LinkedIn on joka tapauksessa erittäin hyödyllinen väline mm. uusasasiakashankinnassa, sillä sen kautta pystyy usein selvittämään mm. jostakin organisaatiosta juuri ne oikeat henkilöt ja heidän taustansa, joihin myyntiponnistelut kannattaa suunnata. Lisää LinkedIn:in käytöstä asiakashankinnassa täältä – blogista Myynti 2.0.

Älä rakenna verkkokauppaasi näin!

Kauppalehdessä uutisoitiin viime viikolla uudesta Amerikan markkinoille suunnatusta suomalaisesta verkkokaupasta nimeltä DesignStory. Verkkokaupan toimintaperiaate on, että kaupasta ei pysty ostamaan – eikä sen sisältöä edes pysty katselemaan – rekisteröitymättä ensin kaupan asiakkaaksi. Sinänsähän ajatus verkkokaupasta, joka edellyttää jäsenyyttä ja sen mukanaan tuoma eräänlainen eksklusiivisuus on mielenkiintoinen konsepti, joka saattaa olla toimiakin – ainakin periaatteessa.Verkkokauppa

Itse verkkokauppa ja sen perustajat saivat KL.fi:ssä tyypillisen ryöpyn negatiivisia. “suomalaista kateutta” ilmentäviä kommentteja. Jotenkin vain aina, kun joku oikeasti yrittää jotain erilaista maassamme, on tuomitsijoita ja epäonnistumista ennustavia henkilöitä aina paljon enemmän kuin kannustajia. Mutta mitäpä siitä, ei se varmaan ketään oikeasti omaa polkuaan kulkevaa yrittäjää lannista, vaikka koirat haukkuvatkin.

Verkkokauppa kateissa

Mutta – ja tämä on iso mutta. Verkkokauppojen yksi elinehto on, että itse verkkokauppa ja verkkokaupassa tarjolla olevat tuotteet löytyvät helposti hakukoneilla, kuten Googlella. Vaan kun koko verkkokauppa kaikkine tuotesivuineen on piilotettu rekisteröitymisen ja tunnistautumisen taakse, on seurauksena se, ettei yksikään DesignStory-verkkokaupan sisältösivu  indeksoidu Googlen tietokantaan. Google kun ei osaa rekisteröityä verkkokaupan jäseneksi.

Mitä tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa,, että koko DesignStory-verkkokauppaa ei löydy Googlesta ollenkaan – millään hakusanalla. (AUTS.) Onkin selvää, ettei tämän kaltainen businessmalli tule toimimaan sellaisenaan, sillä verkkokaupan ja sen tuotteiden on menestyäkseen aivan pakko löytyä hakukoneella.

Konseptin tarkistus paikallaan?

Mikä siis ratkaisuksi tähän? Ainakin periaatteessa on mahdollista saada verkkokaupan sisältö näkyväksi hakukoneille ilman rekisteröintiä. Tässä siis hakurobotille esitetään verkkokaupan sisältö (tai ainakin osa siitä) ilman sisäänkirjautumisvaatimusta, mutta käyttäjiltä vaaditaan kirjautumista. Kuulostaa vain varsin hankalalta ja sen toteuttaminen maksaa rahaa.

Suosittaisinkin DesignStorylle vakavasti nykyisen konseptin tarkistamista siten, että edellä mainitut ongelmat voidaan ehkäistä ja verkkokauppaan saadaan luonnollista hakuliikennettä. Jos konsepti pidetään nykyisen kaltaisena, on olemassa vakava riski, ettei kyseinen verkkokauppa tule olemaan kovinkaan pitkäikäinen.