5 strategiaa nostamaan yrityksesi myyntilukuja

Asiakas

Olipa yritys pieni tai iso, sen täytyy nähdä vaivaa pystyäkseen tarjoamaan toimeentulon sekä yrittäjälle itselleen että kaikille sen työntekijöille. Tavallisessa suomalaisessa yrityksessä ei työntekijöitä tosin kovin montaa ole, sillä yli 90 prosenttia kaikista suomalaisyrityksistä työllistää alle kymmenen henkilöä.

Yrityksen tulee löytää aina uusia tapoja pitääkseen vanhat asiakkaansa ja löytääkseen uusia. Ilman asiakkaita yrityksen kassaan ei tule rahaa. Hinnoilla kilpaileminen ei ole kovin kannattavaa liiketoimintaa, sillä aina löytyy joku, jolla on mahdollisuus tehdä keikka tai tuote vielä edullisemmin. Jos tilauksesta ei jää mitään käteen, yrityksellä ei ole mahdollisuuksia kasvaa – tai edes maksaa palkkaa yrittäjälle ja/tai työntekijöille. Mitä paremmin yritys tuntee asiakkaansa, sitä paremmin se pystyy heitä palvelemaan. Tyytyväinen asiakas kertoo yrityksestä myös tuttavilleen. Lisäksi yrityksen kannattaa investoida kohdennettuun mainostamiseen sekä verkostoitua. Lue lisää viidestä strategiasta yrityksen myyntilukujen ja tuloksen kasvattamiseen!

1. Tunne asiakkaasi

Yrityksen kannattaa tutustua asiakkaisiinsa ja oppia tuntemaan näiden tarpeet. Asiakkaiden ostokäyttäytymistä voi seurata esimerkiksi erilaisten digitaalisten analysointityökalujen avulla. Näin voidaan seurata, mitä kautta asiakkaat yrityksen verkkosivut ovat löytäneet, mitä tuotteita tai blogitekstejä he ovat tutkineet ja mihin vuodenaikaan sivuston liikenne on kuumimmillaan. Jotta tämä on mahdollista, tulee yrityksen tehdä tai ostaa verkkosivut, ja hankkia sinne mielenkiintoista sisältöä. Myös someen kannattaa panostaa – siellä ne asiakkaatkin ovat. Digitaalinen markkinointi on osa-alue, missä myyntilukujen kasvattamista toivovan yrityksen ei kannata säästää. 

Asiakkaat kannattaa kutsua erilaisiin kanta-asiakasohjelmiin ja sähköpostilistoille, jolloin heille voidaan lähettää mahdollisimman kohdennettuja mainoskirjeitä. Katsastusasemat lähettävät kutsuja katsastukseen, kun heidän kanta-asiakkaidensa katsastusajat lähestyvät. Samaan tapaan autohuoltamo voi lähettää kutsuja tai tarjouskuponkeja öljynvaihtoon. Hinnan alentamisen sijaan autohuoltamo voi tarjota pelkän öljynvaihdon sijaan esimerkiksi auton keväthuoltopakettia, minkä yhteydessä tarkastetaan myös jarrunesteen taso, oven tiivisteiden kunto ja esimerkiksi jarrupalojen vaihtotarve. Keväthuollosta voi pyytää hieman enemmän kuin pelkästä öljynvaihdosta, ja mahdollisesta jarrunesteen lisäämisestä tai jarruhuollon myynnistä syntyy lisää kassavirtaa. 

Some palvelut

Sosiaalisessa mediassa voi suunnata mainoksen oman yrityksen asiakasprofiiliin kuuluville henkilöille, jos tietää esimerkiksi sen, minkä ikäisiä yrityksen asiakkaat useimmiten ovat. Myös perhetilanne vaikuttaa. Esimerkiksi kiinteistövälitysfirma voi suunnata mainoksensa kaikille hiljattain parisuhteen aloittaneille tai vauvan saaneille henkilöille, sillä on mahdollista, että he ovat alkaneet suunnitella uuden kodin ostoa. 

2. Tunne kilpailijasi

Myös kilpailijoista kannattaa ottaa selko. Mitä ainutlaatuisempaa palvelua yritys pystyy tarjoamaan, sen parempi. Tarjoavatko alueen muut hierojat kotikäyntejä? Jos ei, siinä on vakavasti otettava markkinarako. Kotiinkuljetuspalvelut ja kotiin tulevat palvelut ovat kasvattaneet suosiotaan väestön ikääntyessä.

Voisiko yritys erottua paketoimalla tuotteensa eri tavalla kuin muut? Tilaa ainutlaatuiset pakkaukset ja kansiot Hakakansiolta, niin varmistat yrityksesi jäävän mieleen. Tämä on tärkeää varsinkin elintarvikekaupoissa, missä asiakas tekee ostopäätöksen neljässä sekunnissa havaitsemistaan tuotepakkauksista. 

3. Varaudu sesonkeihin

Asiakkaiden ja markkinoiden tunteminen auttaa varautumaan sesonkeihin. Lomat kannattaa pitää sesonkien ulkopuolella, mutta kuitenkin niin, että kaluston, varaston ja toimitilat saa kuntoon sesongiksi. Esimerkiksi talvirenkaiden vaihtokauteen kannattaa palkata kiireapua jo hyvissä ajoin.

4. Investoi harkitusti 

Joskus yritys tarvitsee nopeasti rahaa uusiin investointeihin. Pankkilainan saaminen on tunnetusti hidasta ja hankalaa. Käytä säästynyt aika siihen, että harkitset investoinnin kannattavuutta ja yrityksen maksukykyä. Jos investointi vaikuttaa edelleen kannattavalta, hae lainaa netissä. Yksityisiltä rahoituslaitoksilta voi saada lainaa ilman vakuuksia jo samana päivänä. Muista kuitenkin kilpailuttaa yritysluotot, ja valita edullisin laina. 

5. Verkostoidu aktiivisesti

Verkostoituminen

Niin vaikeaa kuin verkostoituminen meille suomalaisille onkin, sitä kannattaa opetella. Verkostoitumisen voi aloittaa liittymällä mukaan paikalliseen yrittäjätoimintaan. Myös oman alan messuilla ja muissa tapahtumissa kannattaa käydä. Jos sähköasentajalla on kalenteri täynnä, hän voi suositella toista, hyväksi tietämäänsä sähköasentajaa, sillä hän voi luottaa tämänkin joskus ohjaavan hänelle asiakkaita. Sähköasentajalta saatetaan kysyä LVI-asentajan yhteystietoja, ja nuohoojalta hyvää hormisaneeraajaa. Kun alueen yrittäjät voivat suositella toisiaan, kaikki hyötyvät.

Joskus päädytään suurisuuntaisempaan yhteistyöhön. Elintarvikekauppa saattaa alkaa toimittaa tuotteitaan asiakkaille paikallisen kuljetusyrityksen kanssa toimien. Verkkosivujen tekijä voi liittoutua valokuvaajan kanssa. Asiakkaat arvostavat sitä, että saavat tarvitsemansa palvelut yhden yhteydenoton perusteella, eli palvelujen paketoiminen on hyvä tapa kasvattaa yrityksen myyntiä.